Eén site kan een culturele verschuiving leiden
Zeldzame websiteNapster verandert manieren waarop we media consumeren. Met uitdagingen status quo tot gevolg. Bevrijding van media door alternatieve wereld te presenteren waarin het vrij zou kunnen zijn.
YouTube heeft gebruikers echter de mogelijkheid gegeven om een breed scala aan video's van over het hele web te bekijken.
Een andere website die een vergelijkbaar cruciaal effect heeft gehad op hoe we media consumeren, met name video-inhoud, is YouTube. Voorafgaand aan de lancering van YouTube waren onze opties vrij beperkt voor wat voor soort video's we toegang zouden hebben. Mensen konden in principe kiezen uit een van de weinige keuzes. YouTube heeft gebruikers echter de mogelijkheid gegeven om een breed scala aan video's van over het hele web te bekijken.
We konden voorgeprogrammeerde televisieprogramma's bekijken wanneer ze toevallig aan waren, naar de bioscoop gaan en betalen om een film te zien, naar een videotheek zoals Blockbuster gaan en een film huren, of een site voor het delen van bestanden zoals Napster gebruiken om een film te downloaden.
YouTube stond echter op, schijnbaar onaangekondigd, en bood ons niet alleen een nieuwe manier om video's te bekijken, maar ook een nieuwe manier om onze eigen video's te delen, evenals een hele reeks voorheen onmogelijke inhoud waar we van konden genieten. Ik denk niet dat YouTube bijna zoveel krediet krijgt als het verdient voor het in de schijnwerpers zetten van videostreaming, wat bewijst dat een videostreamingsite zowel praktisch, schaalbaar als winstgevend kan zijn.
Zonder YouTube zou het aannemelijk zijn om te zeggen dat er geen Netflix, Hulu, HBO Go of Amazon Prime Video zou zijn. YouTube moest de technische basis leggen en godzijdank deden ze dat. Omdat het zoveel streamingsites mogelijk heeft gemaakt die we vandaag de dag kennen, liefhebben en genieten.
YouTube is opgericht door drie mensen die bij PayPal hadden samengewerkt. Steve Chen, Chad Hurley en Jawed Karim creëerden de videostreamingdienst in februari 2005. Kort daarna, in november 2006, kocht Google YouTube voor 1,6 miljard AMERIKAANSE dollar - een zeer intelligente aankoop als je het mij vraagt. Tegenwoordig is YouTube nog steeds eigendom van en wordt het beheerd door Google, als een van de dochterondernemingen van het bedrijf.
Meer dan op het eerste gezicht
We weten allemaal hoe YouTube werkt, denk ik. Maar voor het geval er enkele functies of soorten inhoud zijn waarvan u zich niet bewust was, laten we het gamma doornemen van wat YouTube u toestaat te doen en te bekijken.
YouTube-gebruikers kunnen video's bekijken, beoordelen, delen en erop reageren; uiteraard; en maak gepersonaliseerde afspeellijsten met video-inhoud die nog steeds ongehoord is op de meeste andere videostreamingsites. Een andere manier waarop YouTube zich onderscheidt van zijn concurrenten ligt in het feit dat gebruikers ook een onbeperkte hoeveelheid video-inhoud kunnen uploaden, live video-uitzendingen kunnen maken en regelmatig kunnen bloggen.
Deze door gebruikers gegenereerde focus die YouTube zijn brood en boter heeft gemaakt, heeft ook geleid tot de productie van tonnen unieke en voorheen ongehoorde soorten video-inhoud. Dankzij YouTube hebben we bijvoorbeeld de opkomst van de 'unboxing video', gezien. waar YouTubers een product bestellen, het op video openen en laten zien hoe het product werkt, en een beoordeling geven van hun gedachten erover. Dit heeft ertoe geleid dat bedrijven nieuwe en creatieve manieren hebben gevonden om producten op de markt te brengen en hebben bijgedragen aan de ?influencer? cultuur die nu de sociale media domineert.
YouTube inspireerde ook sites zoals Twitch, daarom is het verrassend dat Twitch ervoor bestond. Mensen uploadden al jaren video's van zichzelf terwijl ze videogames speelden voordat Twitch langskwam. YouTube was de oorspronkelijke plek waar dit soort streamers content plaatsten. Achteraf realiseerde Twitch zich dat er een enorme kans was in deze ontluikende markt en profiteerde daar snel van.
Dan is er een recent fenomeen op YouTube van mensen die reageren op nieuwe muziek, stand-up comedy of filmtrailers wanneer ze uitkomen. Ze functioneren als een soort van recensies die je kunt bekijken. YouTube-recensenten zijn geenszins experts in hun vakgebied of zo, maar ze kunnen zeer vermakelijk zijn om naar te kijken - vooral als de YouTuber in kwestie een elektrische of eigenzinnige persoonlijkheid heeft.
Omdat YouTube zoveel nieuwe media-inhoud heeft geïnspireerd, is er nu een groeiende vraag naar professionele YouTubers die video's van hoge kwaliteit kunnen produceren en van hun inhoud kunnen leven. Het proces voor het genereren van inkomsten voor YouTubers is complex en vereist veel klikken en volgers, zodat degenen met het talent en de ambitie een respectabele boterham kunnen verdienen met hun kanaal.
Er zijn ook professionele video's op YouTube. Dit is waarschijnlijk niet meer het geval omdat volledige films en afleveringen van tv-programma's niet langer beschikbaar zijn op YouTube, maar er zijn genoeg clips.
Er zijn echter ook hele hoeken van YouTube waar je misschien niet eens van wist. YouTube is de thuisbasis van een breed scala aan muziekvideo's, documentaires, miniseries, korte films, tekenfilms en educatieve video's. Kortom, als het binnen de grenzen van het strikte auteursrechtbeleid van YouTube valt, kun je het vinden.
Een onthutsend groot fenomeen voor videostreaming
Ik denk dat YouTube echt alles is ontgroeid wat de drie makers die het begonnen oorspronkelijk droomden dat het zou worden. Als ze bijvoorbeeld hadden geweten dat dit zou gebeuren, weet ik zeker dat ze het aanbod om het aan Google te verkopen zouden hebben afgewezen. Samen met de snelle groei en uitbreiding heeft YouTube echter ook veel terugslag en degradatie gezien.
Volgens Merch Dope is het aantal mensen dat YouTube gebruikt 1,3 miljard, worden er elke minuut 300 uur video geüpload naar YouTube en worden er elke dag 5 miljard video's op YouTube bekeken.
Geen enkele andere streamingsite heeft dat soort cijfers verzameld.
Iconisch siteontwerp
Maar hoe werkt het? Is het gemakkelijk te gebruiken? Laten we eens kijken en het zelf zien, zullen we? Het siteontwerp van YouTube is ronduit iconisch. Het heeft de lay-outs van bijna elke videostreamingservice erna geïnspireerd. En dat is niet voor niets. Het is logisch, effectief en intuïtief.
U vindt de zoekbalk bovenaan de pagina. Daaronder krijg je een heleboel video's om uit te kiezen, waarvan de meeste gebaseerd zijn op je eigen kijkgewoonten. Ze zijn onderverdeeld in secties, te beginnen met Aanbevolen video's voor jou. Vervolgens vindt u nieuws, nieuwste berichten, nieuwste uploads van kanalen die u volgt, YouTube-mixen (populaire afspeellijsten op basis van uw weergave) en nog meer aanbevolen video's.
Aan de linkerkant van deze miniatuurvoorbeelden vindt u al uw gepersonaliseerde gebruikersfuncties. Hier heb je toegang tot je bibliotheek, geschiedenis, later bekijken, gelikete video's, je afspeellijsten, abonnementen en een lijst met categorieën waaruit je door heel YouTube kunt bladeren op tags zoals Mode, Gaming, Sport, enz. Door op een video te klikken, blijft het kijkproces gestroomlijnd.
Alle opmerkingen bevinden zich onder de mediaspeler en aan de rechterkant van het scherm worden video's voorgesteld om door te bladeren die vergelijkbaar zijn met deze. Dit is precies hoe mensen verdwalen in YouTube-konijnenholen. Deze site is te handig en leidt ons op een dwaalspoor!
Te veel advertenties verpesten bijna een anders perfecte site
Er zijn enkele opmerkelijke gebreken met YouTube, hoewel ze misschien niet iedereen storen. Een groot probleem voor mij zou het aantal advertenties zijn waarmee je te maken hebt. Veel oude gebruikers geloven dat YouTube volledig is uitverkocht, big time. Als u de site ooit eerder hebt gebruikt, weet u hoe vervelend lang, frequent en soms niet over te slaan deze advertenties kunnen zijn. Bovendien onderbreken ze je video's vaak meerdere keren. YouTube is zonder twijfel een van de meest door advertenties geteisterde sites op internet.
Dat gezegd hebbende, er is geen andere site zoals op internet - althans niet van dezelfde grootte. Love it or hate it, YouTube blijft een van 's werelds beste gratis videostreamingsites en het blijft een van de populairste websites op internet.